1,000.00 ₺ ve Üzeri Alışverişlerinizde Kargo Bedava!
Khons Elektrikli Araç Şarj Cihazları
Ac Şarj Ci̇hazlarında Dc Dönüşümü
Buradasınız: Anasayfa / Blog
29 Ağustos 2024, Perşembe
AC Şarj Cihazlarında DC Dönüşümü
AC cihazlar ile gerçekleştirilen şarj işleminde, enerjinin DC dönüşümü araçlar üzerindeki onboard şarj üniteleri ile DC'ye dönüştürülür.
AC Şarj Cihazlarında DC Dönüşümü

Bu yazımızda elektrikli araçların şarj modları üzerine bazı basit ve kısa bilgiler vermeyi hedefledik!

Elektrikli araç bataryaları her zaman yapıları gereği doğru akımla (DC) şarj olmaktadır.

Farklı Mod isimleri ile anılan tüm AC şarj işlemlerinde (Mod 1, 2, ve 3) şebekeden gelen alternatif akım (AC), DC’ye araç üzerindeki bir başka şarj ekipmanı ile (onboard charger) DC’ye dönüştürülmektedir.  Bu demek oluyor ki AC şarj cihazları şebeke elektriğinin kontrollü olarak doğrudan araca aktarılmasını sağlamaktadır.

Günümüzde AC Şarj istasyonları bölgemizde genellikle maksimum 22 kVA’ya kadar güç sağlamaktadır.

DC şarj işleminde bu dönüşüm DC şarj istasyonları üzerinde yapılmaktadır.

DC istasyonlar ise gelişen teknoloji ve istasyonun kurulu olduğu bölgenin enerji altyapına bağlı olarak 300 kVA üzerinde şarj gücü sağlayabilmektedir.

DC Şarj aracımın bataryasına zarar verir mi?

Bu konu elektrikli araçlar için şehir efsanesine dönmüş ve cevabı netlikle “hayır” olan en klasik sorulardan biridir. Araç üzerinde yer alan farklı kimyasal bileşenlere sahip şarj edilebilir bataryalar doğaları gereği enerjiyi DC olarak tutarlar, bu nedenle depolanması için DC olarak gönderilen enerjiden zarar görmeleri veya ömürlerinin kısalması söz konusu değildir.  DC şarj işlemi kullanıcılara büyük güçlerde, araçlarını kısa sürede şarj etme fırsatı sağlar.

AC Şarj Cihazları Nasıl Çalışır ?

AC Şarj istasyonları sabit ve taşınabilir olarak ikiye ayrılırlar. Kullanıcılar ihtiyaçlarına göre seçim yapmaktadır. Bulunduğumuz Avrupa bölgesinde genellikle araçlarda Tip 2 Soket kullanılmaktadır. Tip 2 Soketli kablolar’da 7 pin bulunmaktadır.

Soket üzerindeki 7 pin aşağıdaki bağlantıları sağlar.

  • Üç ayrı faz bağlantısı (L1, L2, L3)
  • Nötr bağlantısı
  • Topraklama bağlantısı
  • Kontrol ve Haberleşme Pinleri

AC şarj cihazına araç bağlandığında bir haberleşme protokolü başlar. Araç kablo direncini ölçerek hangi güç seviyesi için uygun olduğunu anlar, bununla birlikte araç kabul edebileceği akımı ayarlayarak araca aktarır.

Şarj istasyonunun gücü ve araç üzerindeki onboard charger'ın gücü arasındaki en küçük değer, şarj işleminin gücünü verir. Şarj işlemi gücü arttıkça, bataryayı doldurmak için gerekli şarj süresi düşer. şarj gücüne göre (akım ve faz sayısı) 4 adet şarj kademesi bulunmaktadır;

  • 3.7 kVA (16A, Tek Faz – 230V AC)
  • 7.4 kVA (32A, Tek Faz – 230V AC)
  • 11 kVA (16A, Üç Faz – 400V AC)
  • 22 kVA (32 A, Üç Faz – 400V AC)

Aracınızın yukarıda bulunan şarj kademelerinden hangisini destekledğinden bağımsız olarak, şarj cıhazının gücü elveriyorsa, şarj işlemini en yüksek seviyede başlatabilirsiniz. Aracınız sistemden çekeceği gücü otomatik olarak ayarlayacaktır.

Eğer aracınız 7,4kVA destekliyorsa ama siz 22 kVA destekleyen bir istasyona bağlandıysanız, gelişmiş özellikleri sayesinde istasyon akımı kısıtlayacak ve size 7,4kVA seviyesine göre güç sağlayacaktır.

Dolayısıyla AC şarj istasyondaki şarj süresi, sadece istasyonun gücüne değil, aracınızın hangi gücü kabul ettiğine (onboard charger gücüne) bağlıdır. Batarya kapasitesi arttıkça da, şarj süresi artar. Bataryalar yaklaşık %90 doluluk seviyesine kadar lineer şarj olurken, %90 seviyesi üzerinde daha yavaş şarj olmaktadır.

Etiketler
ACŞARJ
evşarj
elektrikliaraçşarj
22kwşarj
11kwşarj
3.7kwşarj
taşınabilirşarj
khonsşarj
Alçak Gerilim Elektrik Tesisatı Uygulaması ve Cihaz Satışları İçin İş Ortakları Arıyoruz !