Bu yazımızda elektrikli araçların şarj modları üzerine bazı basit ve kısa bilgiler vermeyi hedefledik!
Farklı Mod isimleri ile anılan tüm AC şarj işlemlerinde (Mod 1, 2, ve 3) şebekeden gelen alternatif akım (AC), DC’ye araç üzerindeki bir başka şarj ekipmanı ile (onboard charger) DC’ye dönüştürülmektedir. Bu demek oluyor ki AC şarj cihazları şebeke elektriğinin kontrollü olarak doğrudan araca aktarılmasını sağlamaktadır.
Günümüzde AC Şarj istasyonları bölgemizde genellikle maksimum 22 kVA’ya kadar güç sağlamaktadır.
DC istasyonlar ise gelişen teknoloji ve istasyonun kurulu olduğu bölgenin enerji altyapına bağlı olarak 300 kVA üzerinde şarj gücü sağlayabilmektedir.
Bu konu elektrikli araçlar için şehir efsanesine dönmüş ve cevabı netlikle “hayır” olan en klasik sorulardan biridir. Araç üzerinde yer alan farklı kimyasal bileşenlere sahip şarj edilebilir bataryalar doğaları gereği enerjiyi DC olarak tutarlar, bu nedenle depolanması için DC olarak gönderilen enerjiden zarar görmeleri veya ömürlerinin kısalması söz konusu değildir. DC şarj işlemi kullanıcılara büyük güçlerde, araçlarını kısa sürede şarj etme fırsatı sağlar.
AC Şarj istasyonları sabit ve taşınabilir olarak ikiye ayrılırlar. Kullanıcılar ihtiyaçlarına göre seçim yapmaktadır. Bulunduğumuz Avrupa bölgesinde genellikle araçlarda Tip 2 Soket kullanılmaktadır. Tip 2 Soketli kablolar’da 7 pin bulunmaktadır.
Soket üzerindeki 7 pin aşağıdaki bağlantıları sağlar.
AC şarj cihazına araç bağlandığında bir haberleşme protokolü başlar. Araç kablo direncini ölçerek hangi güç seviyesi için uygun olduğunu anlar, bununla birlikte araç kabul edebileceği akımı ayarlayarak araca aktarır.
Şarj istasyonunun gücü ve araç üzerindeki onboard charger'ın gücü arasındaki en küçük değer, şarj işleminin gücünü verir. Şarj işlemi gücü arttıkça, bataryayı doldurmak için gerekli şarj süresi düşer. şarj gücüne göre (akım ve faz sayısı) 4 adet şarj kademesi bulunmaktadır;
Aracınızın yukarıda bulunan şarj kademelerinden hangisini destekledğinden bağımsız olarak, şarj cıhazının gücü elveriyorsa, şarj işlemini en yüksek seviyede başlatabilirsiniz. Aracınız sistemden çekeceği gücü otomatik olarak ayarlayacaktır.
Eğer aracınız 7,4kVA destekliyorsa ama siz 22 kVA destekleyen bir istasyona bağlandıysanız, gelişmiş özellikleri sayesinde istasyon akımı kısıtlayacak ve size 7,4kVA seviyesine göre güç sağlayacaktır.
Dolayısıyla AC şarj istasyondaki şarj süresi, sadece istasyonun gücüne değil, aracınızın hangi gücü kabul ettiğine (onboard charger gücüne) bağlıdır. Batarya kapasitesi arttıkça da, şarj süresi artar. Bataryalar yaklaşık %90 doluluk seviyesine kadar lineer şarj olurken, %90 seviyesi üzerinde daha yavaş şarj olmaktadır.